top of page

Göteborgs Astronomis-gruppen

Offentlig·7 medlemmar

Buits1972Buits1972
Buits1972

Att hantera årliga hyreshöjningar och relationen till Hyresgästföreningen

En punkt som ofta tas upp översiktligt i introduktioner som BelnaFastighet är den svenska hyresregleringen och bruksvärdesprincipen. För en nybörjare som är van vid fri hyressättning inom kommersiella lokaler eller bostadsrätter kan det komma som en chock att man inte bara kan höja hyran hursomhelst när kostnaderna stiger. Hur upplever ni förhandlingarna med Hyresgästföreningen inför årliga hyreshöjningar, och hur räknar ni in vakans- och förhandlingsrisker i era kalkylmodeller?

5 visningar
freyakawaki
i förrgår

Jag tycker att hyresregleringen är en av de viktigaste sakerna att förstå innan man investerar. Det räcker inte att räkna med stigande kostnader och anta att hyrorna kan justeras direkt. För mig är det viktigt att bygga kalkylen med marginaler för både vakansrisk och osäkerhet kring framtida hyresförhandlingar. Ett stabilt kassaflöde känns betydligt viktigare än optimistiska antaganden. Jag skulle också lägga stor vikt vid fastighetens skick och områdets långsiktiga utveckling. För den som vill lära sig mer om köpa hyresfastighet privat är en grundlig guide ett bra första steg innan man fattar några större investeringsbeslut.

medlemmar

G ö t e b o r g s    A s t r o n o m i s k a    K l u b b 

bottom of page